Propylenglykol kan användas som kylarvätska och blockera att kylarvattnet fryser till is.
Förvalta kylsystemet med propylenglykol innan vintern kommer
Det lönar sig inte att vara lat och mena på att man icke behöver byta ut kylarvätskan för att den är long life och det ändå är långt till vintern. Det är faktiskt inte så besvärligt att själv blanda proylenglykol med vatten och sedan hälla på i fordonets kylsystem.
Med propylenglykol så får man flera viktiga fördelar
Med monopropylenglykol så får man många viktiga funktioner. Glykol fungerar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ner till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig endast om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.
En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att beskydda kylsystemet från rost och även från avlagringar som kan demolera både kylare och motor. Det går att mäta med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra fräscht och utbyta glykolen vartannat år.
Det är också så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.
Använd den bästa typen av kylarglykol i ditt fordon
Ska man köra på propylen eller på etylen? Detta är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin giftighet och vad den kan förorsaka med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.
Den som vill kan köpa en fullständigt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och nyttja i kylaren. Ett livsmedel som icke kan fördärva djur och natur.
Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Om man exempelvis har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan skada materialet och dessa ska man då undvika.
Man bör likaså undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt därför att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Detta kan alltså resultera I att man skadar kylaren. Om det bildas klumpar i blandningen så kan detta bilda stopp i systemet vilket ej är bra.
Om du inte vet vilken typ av glykol som finns för tillfället i ditt fordons kylarsystem så är det enbart att skölja ur systemet och därefter börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har inget med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som skänker produkten mer personlighet.
Kom ihåg att glykolprodukter kan vara avsevärt farliga
Även om en viss produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du veta att den här produkten ska förvaras långt bort från barn och djur. Etylenglykolen har en söt smak men är ofattbar giftig så den ska aldrig komma nära nyfikna barn!
Ifall du tycker att det verkar krångligt och lite farligt att blanda själv så är det möjligen lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att därpå slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.
Den färdiga vätskan är ingen dyr produkt och därmed så kan man ej säga att det finns någon ekonomisk anledning till att skjuta upp det där med att ersätta glykolen. Det är minsann inte en krånglig sak och samtidigt något som fordonet mår så pass bra av då det blir riktigt kallt utomhus.